Zapotrzebowanie na wielu składników odżywczych w trakcie ciąży rośnie. Dotyczy to również wapnia, pierwiastka, który jest składnikiem szkieletu kostnego. Według zaleceń, kobiety w II i III trymestrze ciąży codziennie powinny spożywać 1000-1300 mg wapnia i 400g owoców. Bogatym źródłem wapnia są przetwory mleczne. Wśród owoców sporą zawartością wapnia charakteryzują się maliny. Połączenie tych składników daje nam pyszny smoothie o smaku owoców leśnych, na który przepis przedstawiam niżej.

Składniki:

330 ml jogurtu naturalnego
100g malin
100g czarnych jagód
1 jabłko

Sposób przygotowania:

Owoce dokładnie myjemy. Jabłko kroimy na nieco mniejsze kawałki, usuwamy też części niejadalne. Jeżeli chcemy uzyskać sok o puszystej konsystencji, maliny i jagody wrzucamy do jogurtu i mieszamy. Do wyciskarki podajemy najpierw jogurt z owocami leśnymi, a następnie kawałki jabłka. Jeżeli chcemy uzyskać sok o konsystencji zbliżonej do konsystencji jogurtu, maliny i jagody wrzucamy do wyciskarki na zmianę z kawałkami jabłka, a uzyskany sok mieszamy z jogurtem. Z podanej ilości składników powinniśmy otrzymać ok. 500 ml soku (szklanka jak do piwa). Sok należy wypić bezpośrednio po przyrządzeniu.

Właściwości składników:

  • Jedna szklanka soku pokrywa 58% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, 43% dziennego zapotrzebowania na błonnik, ponad 36% dziennego zapotrzebowania na wapń, a także ponad 23%% dziennego zapotrzebowania na witaminę A.
  • Ze względu na znaczną zawartość białka (12g w porcji), a także kaloryczność (250 kcal w porcji) smoothie może być spożywany jako II śniadanie lub podwieczorek.
  • Maliny są źródłem polifenoli, przeciwutleniaczy (m.in. kwercetyny i kwasu elagowego), witamin, minerałów (m.in. potasu, wapnia i fosforu) i znacznych ilości błonnika.
  • Maliny charakteryzują się działaniem ograniczającym rozwój drobnoustrojów szkodliwych dla zdrowia człowieka, działaniem przeciw nowotworowym, przeciw mutagennym oraz przeciwzapalnym.
  • Zawarta w malinach kwercetyna była wykorzystywana w medycynie ludowej jako środek o działaniu diuretycznym.
  • Kwercytyna i kwas elagowy, które wchodzą w skład malin odznaczają się silnym działaniem przeciw nowotworowym.
  • Czarne jagody są bogatym źródłem antocyjanów o działaniu przeciwutleniającym – związki te zawarte są zarówno w skórce, jak i w miąższu owoców.
  • W czarnych jagodach można znaleźć wiele przeciwutleniających związków fenolowych i karotenoidów.

Tabela wartości odżywczych:

Zawartość składników odżywczych w 100g owocu jogurt jabłko czarne jagody maliny Zawartość w szklance soku (% dziennego zapotrzebowania)
Węglowodany 6,2 g 12,0 g 11,9 g 12,0 g 46,5 g 15,5%
Cukier 5,6 g 3,1 g 0,3 g 1,0 g 17,9 g 35,7%
Błonnik 0,0 g 2,0 g 2,0 g 6,7 g 8,7 g 43,3%
Białko 4,3 g 0,4 g 0,8 g 1,3 g 12,0 g 16,0%
Tłuszcz 2,0 g 0,4 g 0,6 g 0,3 g 5,8 g 9,6%
Witamina C 1,0 mg 9,2 mg 14,7 mg 31,4 mg 46,5 mg 58,1%
Witamina A 16,0 μg 4,0 μg 6,0 μg 3,0 μg 48,6 μg 4,9%
Witamina E 0,0 mg 0,5 mg 1,9 mg 0,5 mg 2,4 mg 23,5%
Wapń 170,0 mg 6,0  mg 15,0 mg 35,0 mg 437,9 mg 36,5%
Kalorie 60,0 kcal 46,0 kcal 45,0 kcal 29,0 kcal 249,9 kcal 12,5%