Po ciężkim dniu w pracy zrobiłeś jeszcze trening. W trakcie treningu starałeś się nie odpuszczać i właśnie wracasz zmęczony do domu. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jakich składników w takiej chwili potrzebuje Twój organizm?
Substancjami, które pomogą uzupełnić brakujące mikroelementy w Twoim organizmie są niskocząsteczkowe przeciwutleniacze, do których należą: witaminy A, C i E, ubichinony, kwas alfa-liponowy oraz flawonoidy i polifenole.
Aby je uzupełnić przygotuj sok wg poniższego przepisu.

Składniki:

1 papaja
1 mango
1 pomarańcza
1 jabłko

Sposób przygotowania:

Owoce dokładnie myjemy (zwróćmy szczególnie uwagę na dokładne umycie owoców tropikalnych). Pomarańczę, mango i papaję obieramy ze skórki. Ze środka mango i papai usuwamy części niejadalne. Do wyciskarki wkładamy kolejno: pomarańczę, mango, papaję i na końcu jabłko. Uzyskany sok mieszamy łyżką do uzyskania jednolitej barwy. Z tych owoców powinniśmy otrzymać około 900ml soku (czyli 3 duże szklanki).

Właściwości składników:

  • Szklanka otrzymanego soku pokrywa 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę C*, 50% dziennego zapotrzebowania na witaminę A i 29% dziennego zapotrzebowania na witaminę E. Oprócz tego w każdej szklance znajduje się spora dawka potasu – zaspokoi ona prawie 13% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Potas, jak wiemy, odpowiada za równowagę elektrolitową w organizmie, a jedną z oznak niedoboru potasu są skurcze mięśni.
  • Papaja jest wartościowym, pożywnym owocem, który może dostarczyć wielu potrzebnych składników w diecie człowieka. Konsumpcja całych lub przetworzonych owoców papai dostarcza człowiekowi znaczne ilości witaminy C; niezbędnych minerałów, takich jak potas, żelazo, wapń i fosfor; karotenoidów; witamin, takich jak A, B1, B2 i E. Papaja jest także dobrym źródłem rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika pokarmowego.
  • Ze względu na zawartość enzymów: papainy i chymopapainy, papaja nie powinna być spożywana przez kobiety w ciąży lub pragnące zajść w ciążę, gdyż enzymy te charakteryzują się działaniem teratogennym, mogą także powodować przedwczesną akcję porodową.
  • Dzięki swym właściwościom odżywczym i wspaniałemu smakowi mango znane jest na świecie jako „Król owoców”.
  • Mango zawiera znaczne ilości węglowodanów, tłuszczu, witamin, minerałów, błonnika pokarmowego, przeciwutleniaczy, tanin, polifenoli (m.in. mangiferyna, izomangiferyna i kwercytyna) oraz składników odżywczych, dlatego może pełnić istotną funkcję w diecie człowieka.
  • Zawartość szerokiej gamy przeciwutleniaczy neutralizujących reaktywne formy tlenu (RFT) i reaktywne formy azotu (RFA) stanowi o świetnej wartości odżywczej mango.

Tabela wartości odżywczych:

Zawartość składników odżywczych w 100g owocu papaja mango pomarańcza jabłko Zawartość w szklance soku (% dziennego zapotrzebowania)
węglowodany 11,1 g 17 g 11,3 g 12 g 38,9 g (13%)
cukier 7,8 g 10,1 g 3,9 g 3,1 g 20 g (40%)
błonnik 1,9 g 1,7 g 1,9 g 2 g 5,6 g (27,9%)
białko 0,6 g 0,5 g 0,9 g 0,4 g 1,8g (2,4%)
tłuszcz 0,1 g 0,3 g 0,2 g 0,4 g 0,7 g (1,2%)
witamina C 62 mg 28 mg 50 mg 9,2 mg 118,9 mg (149%)
witamina A 200 μg 200 μg 19 μg 4 μg 525,1 μg (52,5%)
witamina E 1,8 mg 1 mg 0,19 mg 0,49 mg 2,9 mg (29,5%)
potas 255 mg 201 mg 183 mg 134 mg 602,5 mg (12,8%)
kalorie 41 kcal 67 kcal 44 kcal 46 kcal 149,7 kcal (7,5%)

 

Ciekawostki:

W wyniku treningu, w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem organizmu na tlen w czasie ćwiczeń, Twój organizm wytwarza większe niż normalnie ilości reaktywnych form tlenu (RFT). Pewne ilości RFT powstają w wyniku zwykłych procesów życiowych, takich jak oddychanie komórkowe, zwalczanie wirusów i bakterii chorobotwórczych przez fagocyty, a także inaktywacja substancji szkodliwych. Jednakże przewlekłe zwiększone wydzielanie RFT może prowadzić do patologicznych zmian czynnościowych w komórkach i tkankach, a w skrajnych wypadkach nawet do powstawania nowotworów i miażdżycy.

Dlatego właśnie tak ważne jest uzupełnienie brakujących przeciwutleniaczy po każdym treningu. Najlepiej w postaci szybko przyswajalnego soku.