Nie tylko posiada wyśmienite walory smakowe, ale również jest źródłem cennych substancji odżywczych, w tym minerałów, witamin czy błonnika pokarmowego. Szpinak króluje obecnie w polskiej kuchni w różnej postaci!

Szpinak wykorzystujemy w kuchni jako składnik nadzienia do pierogów, tart, pasztecików, naleśników, a także sosów i dipów. Idealnie komponuje się z mięsem i serami, ale również innymi warzywami w postaci zdrowych sałatek. Nie wyobrażamy sobie ulubionego makaronu bez tego zielonego składnika.

Szpinak jest warzywem, które odpowiednio przygotowane i podane jest naprawdę smaczne i przede wszystkim wartościowe. W niepamięć odeszła propozycja podawania go jako rozgotowanej papki. Dziś jemy to warzywo zblanszowane, lekko ugotowane a nawet surowe.

Przeczytaj również: Mineralizacja z 4Swiss: Magnez

szpinak

Niepozorne, ale wartościowe warzywo

Szpinak to obecnie stały bywalec różnych diet. Ze względu na swoje właściwości chętnie wykorzystują go w swoim menu sportowcy i osoby aktywne fizycznie, ale również te, które chcą zrzucić nieco kilogramów. Warzywo spiera m.in. zwiększenie masy mięśniowej, reguluje odkładanie się tłuszczu w organizmie, chroni przed szybkim starzeniem się komórek, wspomaga pamięć, a także redukuje ryzyko zachorowania na nowotwory.

Wprowadzając do swojej diety szpinak możemy liczyć na wiele korzyści:

  • obniża poziom złego cholesterolu we krwi
  • wspomaga wzrok
  • zwiększa odporność
  • zapobiega stanom depresyjnym
  • niweluje stres, nerwowość i drażliwość
  • obniża ciśnienie tętnicze i ogranicza ryzyko chorób krążenia
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia demencji
  • spowalnia procesy miażdżycowe
  • zmniejsza ryzyko zachorowań na nowotwory oraz choroby zwyrodnieniowe, m.in. Alzheimer, Parkinson
  • opóźnia starzenie się komórek
  • zapobiega osteoporozie

Częsta konsumpcja szpinaku wpływa korzystnie na odporność naszego organizmu. Jest źródłem dużej zawartości żelaza, witaminy C oraz beta-karotenu. Jest zalecany kobietom w ciąży ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego, żelaza i wielu wartościowych pierwiastków.

Przeczytaj również: Soki, które sprzyjają kobietom w ciąży

To niepozorne zielone warzywo wpływa korzystnie na osoby, które walczą z nadwagą. Obecne w szpinaku witaminy z grupy B, błonnik pokarmowy czy potas uczestniczą w spalaniu tłuszczów i węglowodanów, a przede wszystkim przyspieszają metabolizm. Ponadto redukuje apetyt.

przepis na sok ze szpinakiem

Szpinak to bogate źródło witamin i wielu składników odżywczych

W szpinaku znajdują się prawie wszystkie najważniejsze witaminy, minerały i substancje odżywcze potrzebne organizmowi do rozwoju i prawidłowego funkcjonowania. W tym warzywie znajdziemy m.in.:

  • Witamina A
  • Witamina D
  • Witamina E
  • Witamina K1
  • Witamina C
  • Witamina B1
  • Witamina B2
  • Witamina B3 (PP)
  • Witamina B6
  • Witamina B9 (kwas foliowy)
  • Witamina B12
  • Witamina B12
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy)
  • Kwasy tłuszczowe nasycone
  • Kwasy tłuszczowe jednonienasycone
  • Kwasy tłuszczowe wielonienasycone
  • Kwasy tłuszczowe omega-3
  • Kwasy tłuszczowe omega-6
  • Węglowodany
  • Błonnik pokarmowy
  • Wapń
  • Żelazo
  • Magnez
  • Fosfor
  • Potas
  • Sód
  • Miedź
  • Cynk
  • Mangan
  • Selen
  • Fitostelore
  • Luteiny

wyciskarka wolnoobrotowa 4swiss

Czy są jakieś przeciwwskazania odnośnie spożywania szpinaku?

Mimo że szpinak jest niezwykle zdrowy wielu osobom nie zaleca się spożywanie tego warzywa. Ze względu na występowanie w nim szczawianów i azotanów. O jego ograniczaniu powinni pamiętać ludzie, którzy chorują na kamicę nerkową, cierpiące na reumatyzm i artretyzm, posiadające nadkwaśność.

Przepisy na zdrowe soki ze szpinakiem:

Sok z cebuli, szpinaku i czerwonej papryki

> 300 g liści szpinaku
> 2 cebule obrane i pokrojone w kawałki
> 1 czerwona papryka oczyszczona z gniazd nasiennych i pokrojona na kawałki
> szczypta świeżo zmielonej gałki muszkatołowej

Owiń warzywa liśćmi szpinaku i wyciskaj z nich sok. Gotowy napój posyp gałką muszkatołową i wypij bezpośrednio po przygotowaniu.

Składniki odżywcze: witaminy B1, B2, B3, B6, C, E, K, kwas foliowy, wapń, chrom, miedź, jod, żelazo, magnez, mangan, fosfor, potas, cynk, bioflawonoidy, kwercetyna, związki siarki, tryptofan.

Sok z pomarańczy, kiwi i szpinaku

> 300 g liści szpinaku
> 2 pomarańcze obrane ze skórki i podzielone na kawałki
> 3 owoce kiwi obrane ze skórki i pokrojone na kawałki

Owiń owoce liśćmi szpinaku i wyciskaj z nich sok. Wymieszaj i wypij bezpośrednio po przyrządzeniu.

Składniki odżywcze soku: Witaminy B1, B2, B3, B5, B6, C, E, K, beta-karoten, kwas foliowy, wapń, miedź, jod, żelazo, magnez, mangan, fosfor, potas, cynk.

Sok ze szparagów, buraka i szpinaku

>300 g liści szpinaku
> 10 pędów szparagów pokrojonych na kawałki
> 3 małe buraki pokrojone na kawałki

Owiń warzywa w liście szpinaku i wyciskaj z nich sok. Wypij bezpośrednio po przyrządzeniu.

Składniki odżywcze soku: witaminy B1, B2, B6, C, E, K, beta-karoten, biotyna, kwas foliowy, wapń, miedź, jod, żelazo, magnez, mangan, fosfor, potas, cynk.

wyciskarka wolnoobrotowa 4swiss