Kaki, persymona, szaron, hurma – to nazwy owoców pochodzących z drzew rodzaju Diospyros L. Najczęściej wykorzystywanym do jedzenia gatunkiem są owoce Diospyros kaki. Drzewa persymony wywodzą się z Chin, później uprawy przeniesiono do Korei i Japonii. W Japonii persymony stały się tradycyjną uprawą. Najwięcej zbiory tych owoców pochodzą z Chin, Japonii, Korei, Brazylii oraz Włoch i Hiszpanii.

Persymony zawierają ok. 12,5g cukrów na 100g świeżej masy owoców. Większość tych cukrów stanowią fruktoza, glukoza i sacharoza, oprócz tego występują jeszcze galaktoza i arabinoza. W skład owoców kaki wchodzi też błonnik – około 1,4g na 100g świeżej masy, z czego aż 0,8g stanowi błonnik rozpuszczalny w wodzie. Kaki są dobrym źródłem witaminy C – zawierają średnio 95mg tej witaminy na 100g owoców, co oznacza, że już około 1/3 owocu kaki powinna pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.Mikroelementy wchodzące w skład persymon to potas (ok. 250mg/100g świeżej masy), magnez (ok. 9mg/100g świeżej masy), wapń (ok. 6,5mg/100g świeżej masy) oraz sód (ok. 5mg/100g świeżej masy).  Wśród pierwiastków śladowych są: mangan (ok. 90mg/100g świeżej masy), żelazo (ok. 70mg/100g świeżej masy), a także cynk i miedź. Oprócz tego persymony zawierają karotenoidy i polifenole, jednak ich zawartość jest bardzo różna, w zależności od uprawy, warunków atmosferycznych w trakcie wzrostu owoców oraz stopnia dojrzałości tych owoców.

Owoce kaki zawierają witaminę C, karotenoidy i polifenole będące dobrymi przeciwutleniaczami, które chronią przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników, zmniejszając ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia, cukrzycę i raka. Obecność owoców kaki w diecie może przyczyniać się do obniżania poziomu cholesterolu i triacylogliceroli we krwi. Z kolei zawarte w kaki proantocyjanidyny mogą obniżać ciśnienie krwi i ograniczać agregację płytek krwi, co może zapobiegać wieńcowej chorobie serca.

Te właściwości powodują, że sok z kaki, po dodaniu słodkiego ananasa i jabłek, będzie świetną („zdrową”) alternatywą dla tradycyjnych słodyczy.

Składniki:

1 kaki
½ ananasa
3 jabłka

Sposób przygotowania:

Owoce dokładnie myjemy. Ananasa obieramy ze skóry, kroimy na kawałki. Z owocu kaki odrywamy szypułkę. Do wyciskarki wkładamy kolejno: ananasa, następnie kaki i na końcu jabłka. Z tych owoców powinniśmy otrzymać ok. 650ml (2 duże szklanki) soku. Sok najlepiej wypić zaraz po przyrządzeniu.

Właściwości składników:

  • Szklanka tego soku pokrywa 93% dziennego zapotrzebowania na witaminę C.
  • Sok ten zawiera sporo błonnika (27% dziennego zapotrzebowania), jednak minusem jest dość wysoka zawartość cukru (szklanka soku pokrywa 34% dziennego zapotrzebowania na ten składnik).
  • Ananas jest jedynym źródłem bromelainy, enzymu proteolitycznego, który jest powszechnie stosowany w przemyśle spożywczym, kosmetycznym oraz przy produkcji suplementów diety.
  • Ananas jest dobrym źródłem różnych frakcji błonnika pokarmowego oraz polifenoli.

Tabela wartości odżywczych:

Zawartość składników odżywczych w 100g owocu jabłko ananas kaki Zawartość w szklance soku (% dziennego zapotrzebowania)
Węglowodany 12 g 13,6 g 18,6 g 36 g (12 %)
Cukier 3,1 g 7,8 g 12,5 g 17 g (34 %)
Błonnik 2 g 1,2 g 3,6 g 5,4 g (27 %)
Białko 0,4 g 0,4 g 0,6 g 1,1 g (1,5 %)
Tłuszcz 0,4 g 0,2 g 0,2 g 0,8 g (1,2 %)
Witamina C 9,2 mg 15 mg 95 mg 74mg (93%)
Witamina A 4 μg 7 μg 120 μg 74μg (7,4%)
Potas 134 mg 220 mg 250 mg 480 mg (10%)
Kalorie 46 kcal 54 kcal 70 kcal 140 kcal (7%)

 

Ciekawostki:

Ananas pochodzi z Ameryki Łacińskiej, gdzie uprawiany był przez Indian Tupi-Guarani. Został przywieziony do Europy przez Krzysztofa Kolumba. W Europie ananas stał się symbolem ekstrawagancji i gościnności. Król Anglii Karol II pozował do portretu w trakcie przyjmowania ananasa jako prezentu.