Wśród wielu składników używanych niemal codziennie w kuchni wiele jest bardzo niedocenianych. Poniżej przedstawiam przepis na sok z trzech bardzo popularnych składników, które charakteryzują się korzystnym oddziaływaniem na stan zdrowia człowieka. Nie chodzi mi tylko o dużą zawartość błonnika, o właściwości detoksykujące, o znikomą zawartość tłuszczu i niewielką kaloryczność – czyli cechy, którymi powinien odznaczać się sok przydatny w odchudzaniu. Oprócz tych właściwości, sok będzie również świetnym źródłem przeciwutleniaczy – bardzo dużych ilości witaminy A i β-karotenu zawartych w marchewce, oraz betalain zawartych w buraku.

Składniki:

3 buraki
2 marchewki
2 jabłka

Sposób przygotowania:

Składniki soku dokładnie myjemy. Buraki i marchewki obieramy. Składniki kroimy na nieco mniejsze części. Do wyciskarki wkładamy kolejno części buraka na zmianę z marchewką, a następnie jabłka. Z tylu składników powinniśmy otrzymać 2 duże szklanki soku. Po wyciśnięciu soku, należy go dobrze wymieszać. Sok najlepiej pić zaraz po przyrządzeniu.

Właściwości składników:

  • Jedna szklanka soku zaspokoi prawie 55% dziennego zapotrzebowania na witaminę A, ponad 30% dziennego zapotrzebowania na błonnik, ponad 30% dziennego zapotrzebowania na witaminę C oraz 14% dziennego zapotrzebowania na potas.
  • W jednej szklance tego soku znajduje się zaledwie niecały gram tłuszczu!
  • Zawartość cukru (szczególnie w burakach) jest dość wysoka, przez co jedna szklanka zawiera aż 12g sacharozy.
  • Buraki są głównym źródłem betalain – związków o działaniu przeciwutleniającym, przeciw nowotworowym, obniżającym poziom trójglicerydów we krwi oraz działaniu hamującym rozwój wielu różnych bakterii.
  • Jabłka są źródłem błonnika rozpuszczalnego w wodzie, antocyjanów, flawonoidów, karotenoidów i chlorofili.

Tabela wartości odżywczych:

Zawartość składników odżywczych w 100g owocuBurakMarchewkaJabłkoZawartość w szklance soku(% dziennego zapotrzebowania)
Węglowodany9,5 g9,0 g12,0 g29,2 g9,7%
Cukier6,5 g2,0 g3,1 g12,0 g24,0%
Błonnik2,2 g3,6 g2,0 g6,2 g31,2%
Białko1,8 g1,0 g0,4 g2,9 g3,8%
Tłuszcz0,1 g0,2g0,4 g0,7 g1,2%
Witamina C10,0 mg3,4 mg9,2 mg48,7 g30,4%
Witamina A2,0 μg1656,0 μg4,0 μg543,2 μg54,3%
Witamina E0,0 mg0,5 mg0,5 mg0,8 mg8,3%
Potas348,0 mg282,0 mg134,0 mg658,7 mg14,0%
Kalorie38,0 kcal27,0 kcal46,0 kcal111,3 kcal5,6%

 

Ciekawostki:

Betalainy zawarte w burakach to głównie czerwone betaniny oraz żółte wulgaksantyny. Betalainy są bardzo efektywnym przeciwutleniaczem, charakteryzują się działaniem ochronnym dla DNA. Działanie obniżające poziom trójglicerydów we krwi chroni przed chorobami układu krążenia. Betalainy, w porównaniu z lekami o tym samym działaniu, nie mają efektów ubocznych i nie wykazują toksyczności.