Sok z batata, awokado, płatków migdałowych i jabłka zawiera dużo kalorii. Co więcej, zawiera też dużo tłuszczu, sporo białka i węglowodanów. Co ważne, jest bogatym źródłem witamin E i A, a także niezłym źródłem potasu i witaminy C. Dlaczego taki skład? Jest to próba rozwiązania problemu obiadu spożywanego „na szybko”. Migdały stanowią świetne źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych i witaminy E oraz dobre źródło wysokiej jakości białka. Awokado zawiera dużo dobrze przyswajalnego kwasu oleinowego, natomiast batat stanowi źródło węglowodanów. A jabłko? Jabłko dodaje smaku, poza tym jest powiedzenie, które głosi „one apple a day keeps the doctor away”. Smacznego!

Składniki:

75g płatków migdałowych
1 batat
1 awokado
1 jabłko

Sposób przygotowania:

Płatki migdałowe zalewamy wodą i moczymy przez godzinę. Awokado i jabłko dokładnie myjemy. Batat i awokado obieramy ze skóry. Z awokado wyjmujemy pestkę. Batat i jabłko kroimy na nieco mniejsze części. Do wyciskarki wkładamy na zmianę płatki migdałowe z awokado i batatem, następnie jabłko. Z tych składników powinniśmy otrzymać ok. 350 ml (czyli dużą szklankę) soku. Sok najlepiej spożyć bezpośrednio po przygotowaniu.

Właściwości składników:

  • Szklanka soku zawiera ok. 540 kcal, co stanowi 27% dziennego zapotrzebowania na energię. Sok charakteryzuje się wysoką zawartością tłuszczu – prawie 35g, co odpowiada 58% dziennego zapotrzebowania na tłuszcz, ponad 46g węglowodanów (co pokrywa 15% dziennego zapotrzebowania) oraz 14,5g białka (19,4% dziennego zapotrzebowania).
  • Sok jest bogaty w witaminę E (pokrywa ponad 100% dziennego zapotrzebowania), witaminę A (ponad 92% dziennego zapotrzebowania).
  • Szklanka soku pokrywa prawie ¼ dziennego zapotrzebowania na witaminę C, ponad 29% dziennego zapotrzebowania na potas oraz ponad 58% dziennego zapotrzebowania na błonnik.
  • Jabłka są źródłem błonnika rozpuszczalnego w wodzie, antocyjanów, flawonoidów, karotenoidów i chlorofili.
  • Ponad połowę wszystkich kwasów tluszczowych zawartych w awokado stanowi dobrze przyswajalny jednonienasycony kwas tłuszczowy (C18:1) o nazwie kwas oleinowy.

Tabela wartości odżywczych:

Zawartość składników odżywczych w 100g owocuBatatpłatki migdałoweawokadojabłkoZawartość w szklance soku(% dziennego zapotrzebowania)
Węglowodany20,1 g6,0 g7,4 g12,0 g46,3 g15,4%
Cukier4,2 g5,2 g0,1 g3,1 g10,8 g21,6%
Błonnik3,0 g7,7 g3,3 g2,0 g11,7 g58,5%
Białko1,6 g25,0 g2,0 g0,4 g14,5 g19,4%
Tłuszcz0,1 g53,0 g15,3 g0,4 g34,8 g58,0%
Witamina C2,4 mg0,0 mg8,0 mg9,2 mg18,6 mg23,3%
Witamina A709,0 μg2,0 μg7,0 μg4,0 μg923,6 μg92,4%
Witamina E0,3 mg24,0 mg1,3 mg0,5 mg11,9 mg119,3%
Potas337 mg778 mg600 mg134 mg1366,3 mg29,1%
Kalorie86,0 kcal620,0 kcal160,0 kcal46,0 kcal543,0 kcal27,1%