Sok z batata, awokado, płatków migdałowych i jabłka zawiera dużo kalorii. Co więcej, zawiera też dużo tłuszczu, sporo białka i węglowodanów. Co ważne, jest bogatym źródłem witamin E i A, a także niezłym źródłem potasu i witaminy C. Dlaczego taki skład? Jest to próba rozwiązania problemu obiadu spożywanego „na szybko”. Migdały stanowią świetne źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych i witaminy E oraz dobre źródło wysokiej jakości białka. Awokado zawiera dużo dobrze przyswajalnego kwasu oleinowego, natomiast batat stanowi źródło węglowodanów. A jabłko? Jabłko dodaje smaku, poza tym jest powiedzenie, które głosi „one apple a day keeps the doctor away”. Smacznego!

Składniki:

75g płatków migdałowych
1 batat
1 awokado
1 jabłko

Sposób przygotowania:

Płatki migdałowe zalewamy wodą i moczymy przez godzinę. Awokado i jabłko dokładnie myjemy. Batat i awokado obieramy ze skóry. Z awokado wyjmujemy pestkę. Batat i jabłko kroimy na nieco mniejsze części. Do wyciskarki wkładamy na zmianę płatki migdałowe z awokado i batatem, następnie jabłko. Z tych składników powinniśmy otrzymać ok. 350 ml (czyli dużą szklankę) soku. Sok najlepiej spożyć bezpośrednio po przygotowaniu.

Właściwości składników:

  • Szklanka soku zawiera ok. 540 kcal, co stanowi 27% dziennego zapotrzebowania na energię. Sok charakteryzuje się wysoką zawartością tłuszczu – prawie 35g, co odpowiada 58% dziennego zapotrzebowania na tłuszcz, ponad 46g węglowodanów (co pokrywa 15% dziennego zapotrzebowania) oraz 14,5g białka (19,4% dziennego zapotrzebowania).
  • Sok jest bogaty w witaminę E (pokrywa ponad 100% dziennego zapotrzebowania), witaminę A (ponad 92% dziennego zapotrzebowania).
  • Szklanka soku pokrywa prawie ¼ dziennego zapotrzebowania na witaminę C, ponad 29% dziennego zapotrzebowania na potas oraz ponad 58% dziennego zapotrzebowania na błonnik.
  • Jabłka są źródłem błonnika rozpuszczalnego w wodzie, antocyjanów, flawonoidów, karotenoidów i chlorofili.
  • Ponad połowę wszystkich kwasów tluszczowych zawartych w awokado stanowi dobrze przyswajalny jednonienasycony kwas tłuszczowy (C18:1) o nazwie kwas oleinowy.

Tabela wartości odżywczych:

Zawartość składników odżywczych w 100g owocu Batat płatki migdałowe awokado jabłko Zawartość w szklance soku (% dziennego zapotrzebowania)
Węglowodany 20,1 g 6,0 g 7,4 g 12,0 g 46,3 g 15,4%
Cukier 4,2 g 5,2 g 0,1 g 3,1 g 10,8 g 21,6%
Błonnik 3,0 g 7,7 g 3,3 g 2,0 g 11,7 g 58,5%
Białko 1,6 g 25,0 g 2,0 g 0,4 g 14,5 g 19,4%
Tłuszcz 0,1 g 53,0 g 15,3 g 0,4 g 34,8 g 58,0%
Witamina C 2,4 mg 0,0 mg 8,0 mg 9,2 mg 18,6 mg 23,3%
Witamina A 709,0 μg 2,0 μg 7,0 μg 4,0 μg 923,6 μg 92,4%
Witamina E 0,3 mg 24,0 mg 1,3 mg 0,5 mg 11,9 mg 119,3%
Potas 337 mg 778 mg 600 mg 134 mg 1366,3 mg 29,1%
Kalorie 86,0 kcal 620,0 kcal 160,0 kcal 46,0 kcal 543,0 kcal 27,1%