Przewracasz się z boku na bok, nerwowo odliczasz czas, jaki Ci został do porannej pobudki, a sen ciągle nie przychodzi, mimo zmęczenia? Dowiedz się, jak walczyć z bezsennością i dlaczego warto to robić

Stres a bezsenność

Zaburzenia snu mogą mieć różne przyczyny. Najbardziej popularną z nich jest stres, który powoduje zwiększone wydzielanie adrenaliny i noradrenaliny. Hormony te są nam potrzebne, aby poradzić sobie z wyzwaniem, dlatego niekiedy nazywane są hormonami strachu, walki i ucieczki. W czasach plemiennych, kiedy człowiek stawał przed zagrożeniem ze strony dzikiego zwierzęcia, atakował lub uciekał, dając adrenalinie natychmiastowy upust w postaci wysiłku fizycznego. Ten mechanizm pozostał w ludzkim organizmie do dziś. Problem polega jednak na tym, że w dzisiejszych czasach jesteśmy narażeni na stałe oddziaływanie stresu, a do tego nie każdy prowadzi aktywny tryb życia.

Stres nie jest jedyną przyczyną trudności w zasypianiu. Mogą je powodować również:

  • nadmiar kofeiny w organizmie,
  • ból,
  • alergia pokarmowa,
  • niezdrowa dieta,
  • spożywanie alkoholu,
  • przyjmowanie leków.

stres a bezsenność

Skutki zbyt krótkiego snu

Bez względu na przyczynę, bezsenność jest sygnałem, że coś złego dzieje się w organizmie. Nie dość więc, że musi walczyć ze zmęczeniem, zostaje on pozbawiony szansy na regenerację. Sen to przecież czas, kiedy ciało odzyskuje siły, leczą się rany, a komórki ulegają odnowie. Długotrwałe zaburzenia snu prowadzą również do spadku koncentracji i efektywności, rozdrażnienia, wahań nastroju i spadku odporności.

Naturalne sposoby na bezsenność

Zlokalizowanie przyczyn zaburzeń sennych jest niezbędne, aby móc im zapobiegać lub z nimi walczyć. Jeśli źródłem bezsenności jest stres, można próbować z nim walczyć naturalnymi metodami. Z pewnością w diecie powinien pojawić się magnez oraz wapń – w przypadku dużych niedoborów warto sięgnąć po suplementy. W odprężeniu i zasypianiu pomocny jest także tryptofan, aminokwas, który znajduje się w produktach bogatych w białko: pestkach dyni, ziarnach soi, serze mozzarella, piersi z kurczaka, tuńczyku, jajkach, a także w produktach mlecznych, fasoli i otrębach owsianych.

Soki na bezsenność – przepisy

Jeśli cierpisz na bezsenność, wzbogać swoją dietę o soki, zawierające minerały ułatwiające relaks i rozluźnienie. Z myślą o Was stworzyliśmy przepisy, które pozwolą Wam się zregenerować i uzupełnić niedobory, utrudniające walkę ze skutkami stresu. Są niesamowicie zdrowe i naprawdę smaczne!

Smoothie z bananów, awokado i mleka sojowego

  • 1 dojrzały banan obrany ze skórki
  • 1 awokado obrane ze skórki
  • 400 ml mleka sojowego (ok. 1 i 3/4 szklanki)
  • 1 łyżka pestek słonecznika

W wyciskarce zmiksuj awokado i banana z mlekiem sojowym aż do uzyskania gładkiej konsystencji. Gotowe smoothie posyp pestkami słonecznika i pij od razu po przyrządzeniu.

Takie smoothie zawiera witaminy A, B1, B2, B3, B5, B6, C, E, K, beta-karoten, biotynę, kwas foliowy, a także wapno, chrom, miedź, żelazo, magnez, mangan, fosfor, potas, selen oraz cynk. Jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega-6 i tryptofan. To idealna mieszanka do walki ze stresem.

sok z awokado

Sok z cukinii, sałaty i pietruszki

  • Garść świeżych liści natki pietruszki
  • Liście z połówki sałaty
  • 3 duże cukinie pokrojone na kawałki

Owiń warzywa liśćmi sałaty i wyciskaj z nich sok. Wymieszaj i wypij bezpośrednio po przyrządzeniu.

Sok zawiera witaminy B1, B2, B3, C, D, E, beta-karoten, kwas foliowy, wapń, jod, żelazo, magnez, mangan, fosfor, potas, selen, sód, cynk oraz chlorofil. Oprócz łagodzenia skutków stresu podnosi odporność i poprawia samopoczucie.

sok z wyciskarki przepisy